Camperlife

9 december 2017 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Gesprek van de dag…

“Hoe laat is het?”, “geen idee uur of 2?, “Nee joh al half 5”,

“Welke dag is het dan vandaag? Vrijdag of al Zaterdag….?”, ”nee het is al zondag…”.

“Wat zullen we morgen gaan doen? Verder of blijven we nog een nachtje…”

Zo zien onze dagen eruit, geen benul van tijd en toch alle tijd J Echt vakantie!

Feest een eigen huisje:

We hebben intrek genomen in ons campertje, deze manier van reizen bevalt ons meer dan prima, Florien noemt het al: huijs huijs, en dat is het eigenlijk ook, we hebben ons eigen huis overal bij ons.

Een beetje glamping is het wel, met eigen douche en wc aan boord. Het maakt wel dat we geheel zelfvoorzienend zijn en op de mooiste plekjes kunnen staan, zogenaamde DOC site (Departement of nature Conservation).

campeerplek milfordrainforest

Op de eerste zitrij in de Beast is genoeg plek voor ons drieën. Gezellig zitten we naast elkaar en Florien heeft de beste plek in het midden op haar troontje om naar buiten te kijken.

Het uitzicht verveelt geen moment. Het wordt haast saai zo mooi als dat het is. Alpenlandschappen*, met hoge pieken, regenwoud, spectaculaire fjorden en kustlijnen wisselen elkaar snel af. Overal zijn prachtige meren en we rijden over de mooiste bergpassen.

de pas naar Milford Soundmirror lakehaast pass

Voordat we wegrijden met de camper is er nog wel een heel ritueel aangezien we nu elke keer na 5 meter moeten stoppen omdat er een kastje openstaat, het dakraampje open gelaten is, er wc papier door de camper vliegt of gaskraan niet dicht zit. Gelukkig hebben we hier nu onze handigheid in gevonden.

*de Milka reclame met alpenland en lila koe, schijnt hier opgenomen te zijn. Het lijkt hier meer op de alpen dan de echte alpen….

Mt Cook, Wanaka en de Milford Sound.

Na onze laatste update zijn we doorgereisd naar Mt Cook. De hoogste berg van het Zuider Eiland.

Een dorpje van niets, hotel, bezinepomp, een visitor centre, en heel veel campers. Ongeveer 1 op de 2 voertuigen is überhaupt een camper.. Daar logeren we aan de voet van de berg op zo’n prachtige campground.

Via fantastisch bergmeren met helderblauw water en diverse goudzoekersplaatsen door naar Lake Wanaka, Een relaxed stadje aan wederom een mooi meer waar we 2 nachten hebben doorgebracht.

Erna naar Queenstown. Adrenaline capital van Nieuw Zeeland. De bakermat van het bungeejumpen. Het dorp voelt als een hippe wintersportplaats, maar in de zomer ontdooid het meer en is er van alles te doen. Jetboaten, helibiken, raften etc.

Florien bungee

Vervolgens via Te Anau door naar de Milford Sound. De toeristenattractie van het Zuidereiland. Noorwegen in het klein. Imposante fjorden bedekt met regenwoud. Op 120 km maar dik 3 uur  rijden via haarspeltbochten van de bewoonde wereld. De Beast had wat moeite met de laatste pas.pp

We kregen wat vragen over de consumptie van De Beast. Op de flyer van de verhuurder stond 15,5 liter, naïef als je kunt zijn dachten we nog dat valt best mee voor zo’n bakbeest…. 15,5 liter per 100 km…. op zijn best. Tijdens de klim slurpt het monstert gerust een liter per 3 a 4 km op. We komen aan met een oververhitte motor en moeten even rusten voordat we verder kunnen.

In de Milford Sound een cruise gemaakt door de fjorden. Dit afgesloten met een bezoek aan het onderwater exploration center. Een aquarium maar dan omgekeerd. Een stalen capsule 10 meter onder water vanuit waar het onderwaterleven aanschouwd kan worden. Klinkt suf maar was heel cool, Jantien heeft daar (als niet duiker) zelfs een haai gezien. YEAHHHH Herbert was net met Florien naar boven en geloofde natuurlijk niet dat er net een haai voorbij kwam. Gelukkig proof op video.

milford soundMilford Soundseals @ milford

Na de milford Sound neergestreken op een Doc site aan een beekje te midden van het nationaal park. Met Florien uren steentjes gegooid en een dammetje gebouwd.

Fox Glacier,

Het weer is wat omgeslagen van een hittegolf en al een maand geen regen valt het nu met bakken uit de hemel. Zo erg dat we in Haast stranden op een wegafsluiting. De snelweg (is hier niets meer dan een 2 baansweg vol haarspeldbochten waar je vaak niet harder dan 25 kan en single track bruggen) is afgesloten. Een lawine van rotsblokken, bomen en modder heeft de weg versperd.landslide

Vervolgens kunnen we de volgende dag alle vroegte door. Naar Franz Josef en Fox Glacier. 2 mega gletsjers die vanaf het hooggebergte door het regenwoud lopen en haast bij de kust uitkomen.

Franz Josef glacierfranz josef glacier

fox glacierwalk @ fox glacier 3

We hebben de rugdrager niet voor niets meegenomen en maken onze eerste echte tracking met Florien op de rug.  Florien vindt het fantastisch. Als je harder wilt trek je maar aan papa’s haren. En dat deed ze totdat papa uitgeput boven aankomt.

De dag afgesloten met de Hotpools. Thermale baden van 40 graden heerljk.

Ps. Tja ook Nieuw-Zeeland heeft mindere kanten…. Komt in geen enkele folder of reisgids voor maar ze zijn er echt... SANDFLIES. Gemene stekende minivliegjes die verraderlijk steken. Florien heft hier iets op bedacht om ze weg te jagen.

ZIE: http://justdoit.reislogger.nl/video/florien-sandflies.32955

1. Rieke en wim bosch:
    11 december 2017
    ...Oude vakantieherinneringen komen bij ons boven... Maar wat beleven jullie vele mooie dingen tegelijk of zo vlak achter elkaar! Gletsjers naast je en tropische vakantie ervaringen en dan poedelen in 40C? Prachtig om ook Florien zo te zien genieten. Heel leuk om mee te kunnen genieten van al dat moois.
    Maar...toch ook erg spannend met de Beast en de omstandigheden...??!
  2. Broos:
    11 december 2017
    Gaaaaaaaf!! Leuk geschreven, mooie foto's, prachtige avonturen! Geniet!
  3. Gerrie Kooistra-Bosch:
    11 december 2017
    Erg leuk om zo een stukje met jullie mee te reizen!!!! Heel bijzonder! Prachtige foto's ook!
    Wij zitten hier helemaal in de sneeuw en jullie lopen in zomerkleren, een wereld van verschil, letterlijk en figuurlijk. Tot het volgende verslag!!!!
  4. Bien:
    Wat een mooie verhalen weer!! Super ervaringen! Have fun Xx
  5. Ro(Bert)a:
    11 december 2017
    Wat een leuk verhaal weer en heerlijke zomerse pics, om jaloers op te worden helemaal met t winterse weer hier ;). Geniet! Xx
  6. Chantal:
    12 december 2017
    Prachtig en wat een spannende foto van florien en tien bij die diepte aaahh. Geniet ervan.
  7. Muur:
    19 december 2017
    Wat ziet het er allemaal te gek uit, fantastisch en jaloersmakend 😝! Geniet met en van elkaar van al dat moois!! X
  8. Frans:
    27 december 2017
    Mooie verhalen guys!! Leuk om te lezen en wat een mooie foto’s, erg gaaf om jullie daar te zien genieten in die mooie natuur. En bij de Frans Jozef gletsjer natuurlijk.... dat doet mij goed 😉. En zo te zien geniet Florien ook op volle toeren. Enjoy mate! Xx